Hovedside Modellsport Karriere Huset Bilen MC DustFilm Din side

Modellfly som sport og hobby

Jeg har bygget og fløyet modellfly helt fra barndommen av. Storebror Arvid var den som først startet etter at pappa spanderte en David Andersen Tellus motor hos Sport og farge på Lambertseter. De større guttene i gaten dannet etter dette modellflyklubben Parax og kjelleren hos oss ble basen for gjengen.

Linestyrte fly var det som opptok oss i starten og vi var ofte ute å fløy på "Leker'n", en liten park 200 meter fra huset. Vi kunne også syklet eller gå ned til Ekebergsletta for å få mer plass. Her arrangerte vi stevner og konkurrerte i stunt, speed og combat. Resultater ble nøye notert i egne loggbøker.

Etterhvert ble fjernstyringsutstyr mer tilgjengelig og vi bygget nye fly for styring med radio-kontroll (RC). Jeg fortsatte å konkurrere og hevdet meg godt gjennom mange år. Etter en pause som varte fra 1993 frem til 2008, har jeg tatt aktiv konkurranseflyging opp igjen.

FLIGHT LOG 2024

Totalt antall flukter: 105
Antall flydager: 20

08.04.2024 21:24 Tore
Mandag 8. april, 2 turer med Nuance.
Nye forsøk med ny polsk regulator og Nuance flyet mitt. Det gikk bra to turer. Men midt i en tre-kant loop bråstoppet motoren og jeg måtte foreta en nødlanding som resulterte i skade på understellet.
Motoren fikk jeg ikke start på. Var det motor eller regulator som feilet. Hjemme testet jeg med min gamle regulator og nå starter den fint. Tilbake til byggebordet.
Totalt 4 turer med Nuance i år.
02.04.2024 20:13 Tore
Tirsdag 2. april, 2 turer med Nuance.
Har jobbet de siste dagene med å gjøre Nuance min super konkurransemodell klar for sesongen. I dag tok jeg en tur ut på flyplassen for å teste den. Det var mye vind så jeg tok kun to turer for det var skummelt under landingene. Men flyet og den nye regulatoren fungerte som det skulle. Da er vi i gang.
Totalt 2 turer med Nuance i år.
30.03.2024 21:16 Tore
Lørdag 30. mars, 6 turer med Spark Evo 1.
I dag kom Ketil og Jens Kristian også ut på flyplassen og vi hadde en fin dag med flyging sammen. Jeg begynner å kjenne regulatoren bedre og får til fin flyging. Eksperimenterer mer med trottelkurven men går tilbake til nesten lineær kurve. Varme i klubbhuset og felles lunsj. Bra dag.
Totalt 20 turer med Spark Evo 1 i år.
29.03.2024 21:21 Tore
Fredag 29. mars, 5 turer med Spark Evo 1.
Mer testing av min nye regulator D3. Har justert en del parametere ved hjelp av pc og et usb adapter som fulgte med. Nå måler jeg det samme turtallet på bakken som det jeg hadde med den gamle regulatoren.
Men her må det mye tilvenning til. Jeg gjør trottelkurven mer lineær. Det hjelper litt.
Totalt 14 turer med Spark Evo 1 i år.
27.03.2024 21:58 Tore
Onsdag 27. mars, 2 turer med Spark Evo 1.
Reiser ut på flyplassen etter jobb for å teste min nye ESC eller motorstyring. Den heter D3, er polsk og har den egenskapen at den holder turtallet på motoren konstant der du setter trottelstikka. Det blir en helt annen måte å bruke trottelen på under flyging. Veldig uvant for motoren bremser mer under de forskjellige manøvrer.
Ble ikke fornøyd da motoren ikke ga like mye effekt som med den gamle regulatoren.
Totalt 9 turer med Spark Evo 1 i år.
23.03.2024 21:28 Tore
Lørdag 23. mars, 7 turer med Spark Evo 1.
Første dag ut med Spark flyet mitt i 2024. Jeg liker dette flyet godt og Spark er min B-modell i konkurranser. Litt justering på ror-utslag så var den helt fin å fly. I dag var det sterk vind og kaldt så jeg var alene på plassen.
Meget fornøyd med modellen og fløy syv turer på seks batterier da jeg ladet et underveis. Henning kom en tur da jeg pakket sammen.
Totalt 7 turer med Spark Evo 1 i år.
21.03.2024 21:47 Tore
Torsdag 21. mars, 4 turer med Vanquish.
Torsdagen lå an til å bli en fin flydag. Terje var allerede på plass da jeg kom. Kaldt, men grei vind langs med stripa.
Flygingen gikk greit helt til jeg skulle ta min femte tur for dagen. Her ble rutinene mine brutt. Jeg satt nytt batteri ned på batteribrettet og justerte det i rett posisjon. Terje holdt på å pakke sammen for dagen og så litt etter han.
Så gikk jeg tilbake til flyet, skrudde på strøm til mottaker og servoer, koblet kablene fra batteriet til motoren og bar flyet ut, ga gass og tok av.
Etter noen øvelser og under negativ G, kom det et høyt smell fra flyet og deler flagret til alle kanter. Jeg trodde vingen brakk, men jeg fikk snudd flyet og foretok en grei landing i glideflukt. Det var cockpit og batteriet som hadde forsvunnet. Skjønte med en gang hva som hadde skjedd: Glemt å feste stroppene som holder batteriet på plass.
HUFF! Terje fant cockpiten og jeg fant batteriet i åkeren. Slike tabber bør ikke skje. Nå kommer en ny oppføring på sjekklisten: Sjekk batteristroppene før avgang!
Totalt 56 turer med Vanquish i år.
12.03.2024 21:15 Tore
Tirsdag 12. mars, 6 turer med Vanquish.
Sol og vindstille på flyplassen i dag. Terje var allerede på plass da jeg ankom. Vi fløy annenhver gang og hadde pause i solveggen midt på dagen.
Fløy to batterier med P-programmet og fire hvor jeg kun trente på enkelt-manøvrer. Det fungerte bra. Fin dag
Totalt 52 turer med Vanquish i år.
09.03.2024 19:09 Tore
Lørdag 9. mars, 6 turer med Vanquish.
Litt kaldt og sur vind i dag, men vi ble 5 stykker på flyplassen i dag. Ketil leste for meg og ga meg korreksjoner å jobbe videre med. Fint å få flygingen sett med andre øyne. Ovnen stod på i brakka så vi kunne få varmet hendene innimellom flygingen.
Totalt 46 turer med Vanquish i år.
05.03.2024 20:15 Tore
Tirsdag 5. mars, 5 turer med Vanquish.
Ikke fløyet på Vingtor på over en uke men i dag kom solen og banen er fri for snø og is. Ganske vått og sølete i depotet men ute på banen var det fine forhold. Kraftige vindkast men grei vindretning.
Det ble fem turer tre P og 2 hvor jeg forsøker på de første fire øvelsene i F programmet. Vanskelig.
Totalt 40 turer med Vanquish i år.
03.03.2024 21:38 Tore
Søndag 3. mars, 6 turer med Click ng.
Besøkte gjengen som flyr i FET-hallen i kveld. Vi ble fem stykker og fløy en av gangen. Mye bra flyging av folka her ute og moro at de flyr en del program-flyging. Hyggelig kveld.
Totalt 12 turer med Click ng i år.
24.02.2024 21:42 Tore
Lørdag 24. februar, 3 turer med HyperBipe.
Litt regn i luften, men det skulle klarne opp så jeg dro til flyplassen. 5 varmegrader gjør at snøen smelter bra og det var store mengder vann på rullebanen. Fine forhold i luften men store plask under landingene. Hyperbipe er morsom og fly.
Totalt 3 turer med HyperBipe i år.
24.02.2024 21:19 Tore
Lørdag 24. februar, 4 turer med Vanquish.
Litt regn i luften, men det skulle klarne opp så jeg dro til flyplassen. 5 varmegrader gjør at snøen smelter bra og det var store mengder vann på rullebanen. Fløy likevel Vanquish 4 turer. Fine forhold i luften men store plask under landingene. Forsøkte meg på de tre første øvelsene i F-programmet.
Totalt 35 turer med Vanquish i år.
17.02.2024 20:14 Tore
Lørdag 17. februar, 6 turer med Vanquish.
Fine forhold på flyplassen i dag. Men vi ble bare to stykker, Henning og meg. Desto mer flyging på oss. Henning hadde med 7 batterier og jeg ladet et av mine 5 slik at jeg fikk 6 turer.
Sol og nærmest vindstille og meget bra flyging. Vi tok lunch ute i solveggen i bare skjorta. Fin dag.
Totalt 31 turer med Vanquish i år.
08.02.2024 21:15 Tore
Torsdag 8. februar, 5 turer med Vanquish.
Fine værforhold på flyplassen i dag. Vindstille, men kaldt. Fløy alene fem bra turer. Flyr godt i vindstille vær.
Totalt 25 turer med Vanquish i år.
04.02.2024 21:57 Tore
Søndag 4. februar, 6 turer med Click ng.
Inneflyging i Alliansehallen i kveld. Forsøkte å lime på litt brems bak på sideroret for å få ned farten i stup. Flyttet også batteriet litt fremover for å balansere. Men det ble ikke så vellykket. Kobling mellom sideror og roll-/høyderor tendensen ble bare større. Det endte med en del møter med gulvet og påfølgende liming. Ikke en bra dag for flyging.
Totalt 6 turer med Click ng i år.
01.02.2024 18:21 Tore
Torsdag 1. februar, 5 turer med Vanquish.
Stormen raser i nord og jeg hadde bestemt meg for å droppe flyging i dag. Men så kom dagen med sol og moderat vind her så jeg hurtigladet fem batterier og dro ut på plassen kl 14. Nå er det lyst helt til 16:30.
Det ble fine program-gjennomganger, kun en omgang med en null øvelse.
Totalt 20 turer med Vanquish i år.
28.01.2024 21:33 Tore
Søndag 28. januar, 10 turer med Click R2.
Inneflyging i Alliansehallen i ettermiddag. Har hittil i denne sesongen benyttet den eldste Click'en min nemmelig Click NG. Men i kveld ville jeg prøve den nyere Click R2 på nytt. Men den faller ikke i smak. Servoene er tregere og nøytraliserer ikke godt og motoren virker svakere. Så neste gang går jeg tilbake til min gamle og slitne Click NG.
Totalt 10 turer med Click R2 i år.
27.01.2024 20:00 Tore
Lørdag 27. januar, 5 turer med Vanquish.
Flott fly-lørdag med sol og moderat vind. Vi ble hele 5 flygere på plassen, Henning, Jens Kristian, Ketil, Roy og Tore. Ovnen i klubbhuset ble fyrt opp og her inntok vi lunsj midt på dagen.
Banen vi har brøytet er ikke så bred som den opprinnelige så et par stykker av oss kom bort i brøytekanten med knekt propell og et ødelagt understell som resultat.
God flyging og tross uhell ble det en fin dag for oss.
Totalt 15 turer med Vanquish i år.
25.01.2024 16:19 Tore
Torsdag 25. januar, 5 turer med Vanquish.
Fantastiske forhold på flyplassen i dag. Sol, varme og vindstille. Var alene men bra flyging og kos.
Totalt 10 turer med Vanquish i år.
13.01.2024 19:02 Tore

Lørdag 13. januar, 5 turer med Vanquish.

Lunsj ble inntatt i klubbhuset hvor oven var satt på og ga fin varme.

Super flylørdag. Vi startet å brøyte på torsdag og tok resten i dag. Henning, Ketil, Jens og jeg møtte opp og fikk mange fine turer hver i rolige vindforhold.

Totalt 5 turer med Vanquish i år.